Motorblok

De Bol d’Or is een doorontwikkeling van de CB750F met enkele nokkenas. Het blok is echter voorzien van 2 bovenliggende nokkenassen (DOHC) en 4 kleppen per cilinder. De CB900F is als eerste in Europa geïntroduceerd in 1979, gevolgd door de CB750F in 1980. In 1981 zijn de CB900F2 en de CB1100R uitgekomen en in 1982 de CB750F2. De F2 geeft aan dat het een versie met kuip is, de CB1100R is een op de CB900F gebaseerde racer met kenteken. In 1982 zijn de motorblokken van de CB900 in rubber opgehangen en was er weer een nieuwe CB1100R (nu met volle kuip). In 1983 is de CB1100F uitgebracht. Het 1983 model CB900F2 is nooit officieel in Nederland geïmporteerd maar toch zijn er redelijk wat via de grijze import naar Nederland gekomen. Tegen die tijd begon Honda ook met de introductie van de V4 motoren en in 1986 is de CBR serie uitgekomen. De Bol d’Or was het laatste type sportieve Honda met een luchtgekoeld motorblok en 2 achterschokdempers.

De naam Bol d’Or is Frans voor gouden schaal. Dit is een trofee die de winnaar van de fameuze 24 uurs races in Frankrijk kregen. Honda heeft die race uiteraard diverse keren gewonnen. Ook met de RCB racers die in feite dezelfde motorblokken gebruikten als voor de straatmotoren gebruikt zijn. De naam is ook nog gebruikt voor de VF1000F2 (ook weer met volle kuip).